"11 juli Vlaamse feestdag - gele rozen actie"

Op 18 juni 2016, over deze onderwerpen: Feestelijkheden

"Hang het beest uit op 11 juli"

Het uitdelen van gele roosjes op de Vlaamse feestdag is inmiddels een heuse traditie geworden en heeft elk jaar meer succes. Het is fijn te zien dat aan bijzonder veel woningen de leeuwenvlag een prominente plaats krijgt aan de gevel van onze woningen. Ieder jaar zijn we er terug en hopen een paar honderd extra rozen te mogen aankopen.

Graag willen we ook van de gelegenheid gebruik maken om ons te verontschuldigen bij degenen die hun vlag hadden uitgehangen en die, per vergissing, geen roos en drankbon mochten ontvangen. We beloven volgend jaar nog meer oplettend te zijn en deze fout niet meer te maken.

De leeuwenvlag, 11 juli en de ‘Vlaamse Leeuw’ als volkslied werden om historische redenen gekozen als symbolen voor de Vlaamse Gemeenschap.

Toen België in 1830 tot stand kwam verklaarde de overheid België tot een Franstalig land. Hierdoor ontstaat er een Vlaamse Beweging die opkomt voor gelijkberechtiging van het Nederlands, een rechtvaardigere behandeling van de Vlamingen en uiteindelijk ook eigen Vlaamse politieke structuren. De beweging schaart zich achter een strijdvlag, zijnde een zwarte leeuw op een gele achtergrond.

Onder impuls van die Vlaamse Beweging evolueert België in de richting van een federale staat en groeit Vlaanderen in de tweede helft van de vorige eeuw uit tot een tastbare politieke realiteit met het Nederlands als officiële taal, een eigen grondgebied en een rechtstreeks verkozen Vlaams parlement plus een Vlaamse regering met een substantieel pakket bevoegdheden voor een eigen beleid. Het Vlaams Parlement koos dan ook voor 11 juli, de dag van de Guldensporenslag, als Vlaamse feestdag en voor de Vlaamse Leeuw als Vlaams volkslied.

De officiële vlag van de Vlaamse Gemeenschap werd  een zwarte leeuw op geel veld met rode tong en klauwen. Die keuze was geïnspireerd door een afbeelding in een wapenboek uit de 16de eeuw. Een deel van de Vlaamse opinie stoort zich echter aan de gelijkenis  met de drie kleuren van de Belgische vlag. Daardoor wapperen in Vlaanderen vandaag regelmatig twee verschillende Vlaamse leeuwenvlaggen. Naast de zwart-geel-rode leeuw als officiële vlag van de Vlaamse Gemeenschap blijft binnen de brede  Vlaamse Beweging de zwart-gele leeuwenvlag in gebruik als symbool voor haar inzet voor nog grotere Vlaamse zelfstandigheid in Europa.

Hoe dan ook: op 11 juli een leeuwenvlag uithangen staat symbool voor de verbondenheid met de Vlaamse Gemeenschap, de gemeenschap waar we allen deel van uitmaken! Wij van N-VA laten alleszins onze leeuw op 11 juli zien,  we zouden het fijn vinden dat alle Erpe-Merenaren dat ook zouden doen.