De “stille” kracht van verandering

Op 23 oktober 2016, over deze onderwerpen: Financiën
Verandering op komst

Heb jij dat ook soms, dat je druk bezig bent met alles en nog wat en je je op het einde van de week afvraagt: wat heb ik nu eigenlijk gedaan?  Veel en toch niets.

Als schepen van financiën overkomt me dat ook wel eens.  Tot je in de kranten leest: Erpe – Mere heeft een nieuw kunstgrasveld. OK denk ik dan, dat hebben we dan ook weer voor mekaar gekregen.  Die budgetten zijn goed gebruikt.  En toch blijf ik wat op mijn honger zitten, want bij de afsluit van onze jaarrekening 2016 zal alweer heel wat investeringsbudget niet opgebruikt zijn.  En met heel wat, bedoel ik minstens 15 miljoen euro.

De tijd dringt, er staan grote werken op de agenda: Cultuurhuis Steenberg, nieuwe gemeenteschool Erondegem, sport - en scoutslokaal Steenberg, chirolokaal Aaigem. Samen alleen al goed voor 10 miljoen euro.  De budgetten zijn vrij gemaakt, financieel verantwoord en alles in evenwicht, financiën heeft gedaan wat het moest doen, nu is het aan de uitvoerende diensten. Ons rest nog alles goed in de gaten te houden zodat er geen overdreven overschrijdingen plaatsvinden.

We zitten op 2 jaar van de verkiezingen.  De uitdaging om dit alles nog rond te krijgen voor het einde van deze legislatuur is immens.

Ondertussen blijven we in stilte achter de schermen de ene verandering na de andere doorvoeren, langzaam maar zeker, maar zeker langzaam.

William De Windt