Door de landbouwers actief te betrekken en te ondersteunen kunnen natuur en voeding erop vooruitgaan.

Op 5 augustus 2016, over deze onderwerpen: #Helfie, Leefmilieu & Landbouw

Info-avond Landbouw 4 augustus 2016

De landbouwers hebben het de laatste jaren zwaar te verduren. Iedereen herinnert zich nog de boerenprotesten in 2015. Daarbij komt nog eens de overvloedige regenval in het voorjaar van 2016, waardoor de oogst opnieuw zal tegenvallen. Reden waarom het gemeentebestuur van Erpe-Mere in 2015 heeft beslist om in gesprek te gaan met de landbouwers van Erpe-Mere.

Er vonden 3 vergaderingen plaats met de vertegenwoordigers van de boeren, zijnde Het Algemeen Boerensyndicaat en De Landelijke Gilde. Dit resulteerde ondertussen al in een aantal concrete maatregelen. Zo werden er twee subsidiereglementen gestemd in de gemeenteraad zijnde één voor het inzaaien van groenbedekkers en eiwitrijke gewassen en één voor een tussenkomst in de grondontledingen. Zowel de landbouwer als de gemeente hebben er rechtstreeks voordeel bij, wanneer de landbouwer hiervoor extra inspanningen levert. Hoe meer bodemstalen een landbouwer neemt, hoe beter hij op de hoogte is van de bemestingsgraad van zijn perceel. Men vermijdt op deze manier overbemesting, wat een positief gevolg heeft voor het kwaliteit van het beekwater. Dezelfde wederzijdse voordelen vindt men terug bij de groenbemesters. Zaait de landbouwer in de periode november – maart zijn land in met groenbemesters, dan creëert men een natuurlijkere manier van bemesting, maar zorgt men er ook voor dat erosie wordt tegengegaan, wat een bijzonder groot probleem is in de regio Zuidoost-Vlaanderen.

In de begroting werd voor deze beide subsidies €10.000 voorzien, te verdelen onder een 50 -tal landbouwers die actief zijn in de gemeente Erpe-Mere.

Ook de inzameling van de landbouwfolie loopt ondertussen zeer vlot. Op vraag van de landbouwers zal deze vanaf 2017, tweemaal per jaar plaatsvinden. De plastiek wordt in fracties ingezameld om te worden hergebruikt. De gemeente levert daarvoor alle mogelijke logistieke steun. De volgende inzameling vindt plaats op 8 augustus.

De landbouwers zitten ook op de eerste rij om te kunnen genieten van de subsidies voor aanplant en onderhoud van kleine landschapselementen. Het gaat over hagen, heggen, knotbomen, boomgaarden, poelen,..De gemeente Erpe-Mere wil absoluut inzetten op het behoud van deze landschapsbepalende elementen. De natuurwaarde van deze elementen voor zowel fauna als flora is ontegensprekelijk.

De bijeenkomsten met de vertegenwoordigers van de landbouwers, resulteerde in een heuse info-avond rond landbouw in Erpe-Mere op 4 augustus 2016. Er waren een 40-tal landbouwers aanwezig, wat een succes is. Naast de subsidiereglementen werden volgende onderwerpen besproken: werking van het knotteam Erpe-Mere, beheersovereenkomsten van de Vlaamse Landmaatschappij en landbouwproducten in Erpe-Mere. Sinds eind 2014 is Erpe-Mere aangesloten bij het Regionaal landschap Vlaamse Ardennen. Één van de concrete verwezenlijkingen van dit samenwerkingsverband tussen een 15-tal gemeenten in de streek van Zuidoost-Vlaanderen, is de oprichting van een heus knotteam, bestaande uit 14 vrijwilligers. Iedereen in Erpe-Mere die beschikt over knotbomen, kan aan dit team vragen om deze gratis te komen knotten. Het knotteam neemt wel het hout mee. De aanvragen kunnen worden ingediend hetzij via de website van het RLVA, hetzij via het loket van de milieudienst. In 2015 heeft het knotteam zo een 40-tal knotbomen kunnen knotten. De gemeente Erpe-Mere liet zelf op verschillende plaatsten een 50-tal knotwilgenpoten aanplanten. Naast de subsidies van de gemeente, kan de landbouwer ook genieten van een financiële tegemoetkoming voor het afsluiten van samenwerkingsovereenkomsten met de VLM, eveneens met als bedoeling om de gevolgen van overbemesting tegen te gaan, natuurrelicten te beschermen en om de natuurwaarde te verhogen.

Als laatste wil de gemeente Erpe-Mere de rechtstreekse aankoop van landbouwproducten bij de boeren simuleren. Als je zoekt in uw rechtstreeks omgeving, zou men er van versteld staan hoeveel de boer te bieden heeft. Groeten, melk, ijscrème… Je kan het allemaal kopen in Erpe-Mere. De kwaliteit is niet te evenaren. Bovendien heeft rechtstreeks consumptie bij de boer enorme voordelen voor het leefmilieu meer in het bijzonder het inperken van de afvalberg. Stel je voor dat je al uw melk rechtstreeks aankoopt bij de boer. Je gaat er naar toe met uw melkkan. Geen melkkartonnen meer. Geen blauwe zakken meer aankopen. De prijs ligt bovendien beduidend lager dan in de supermarkt ( als je de boer een eerlijke prijs betaalt van €0,75 per liter, is dat meer dan het dubbel dan dat hij er anders voor krijgt en toch is het goedkoper dan in de supermarkt)   Rond landbouwproducten in Erpe-Mere zal een communicatiecampagne op touw worden gezet. De landbouwers kunnen zullen via een link tussen de gemeentelijke website en de website www.rechtvanbijdeboer.be, hun producten gemakkelijker kunnen aanprijzen. Er zal met de vertegenwoordigers van de boeren worden gezocht naar bijkomende initiatieven om de rechtstreekse consumptie en verkoop van landbouwproducten te stimuleren. Dat kan gaan van een boerenmarkt of een stand op de braderie van de verschillende kermissen tot een melkkannenactie. De gemeentelijke cadeaubonnen zouden eveneens moeten kunnen worden verbruikt bij de boer. Er zullen ten dien einde regelmatig artikels worden gepubliceerd in het gemeentelijk infoblad.

De gemeente Erpe-Mere is een landbouwgemeente en dat moet zo blijven. Het is een win-win waar deze legislatuur nog sterk zal worden op ingezet.