Leegstandsheffing in Erpe - Mere

Op 23 oktober 2016, over deze onderwerpen: Financiën

Het gemeenteraadsbesluit, genomen in december 2014, zorgde voor een eerste aanslag in 2015 op de leegstand.

Op de 89 behandelde belastingdossiers werden er uiteindelijk 32 belast voor een totaal bedrag van 40.700 euro.

Vrijstellingen : 33  / Aanvaarde Bezwaren : 19 /  Oninbaar : 5

Totaal dus 57 of 64 % van het totaal aantal leegstaande woningen werd NIET belast, 1 op 3 werd WEL belast.

Het opzoekingswerk van Ruimtelijke Ordening, de dienst Wonen heeft duidelijk vruchten afgeworpen. Want we weten nu dat alle andere woningen om de één of andere reden binnenkort klaar zullen zijn om bewoond te worden of een andere bestemming zullen krijgen.

Bovendien zegt het decreet grond -en pandenbeleid dat de geïnde bedragen op de gemeentelijke leegstandsheffing op gebouwen en woningen bestemd moet worden voor het gemeentelijk woonbeleid.

Deze gelden laten ons toe een verder doorgedreven woonbeleid te voeren.  Dat de leegstand ondertussen zienderogen afneemt onder druk van de leegstandsheffing is uiteraard positief en dat daarenboven de gelden die daardoor binnenkomen gebruikt worden om het woonbeleid in Erpe – Mere  verder uit te bouwen kunnen wij alleen maar toejuichen.

William De Windt

Eerste schepen.