Personeelstekort? Geld te veel in Erpe-Mere?

Op 15 juni 2017, over deze onderwerpen: Financiën, Personeel, Economie & Werk

De overschotten op onze jaarrekening zijn gereserveerd voor investeringen. Die komen trouwens niet van besparingen op personeel.  Foei Anja, eerst je huiswerk maken alvorens met ronkende verklaringen naar de pers te trekken.

Hoe komt het dan dat sommige werken achterstand oplopen?

Er zijn welgeteld 7 mensen out door operaties, en ziektes en 4 mensen die moeten vervangen worden omwille van keuzes voor deeltijds werk, enz…Dit op een totaal van 50 medewerkers op de technische en de groendienst.  En neen, 11 mensen hebben wij niet op overschot om zo’n situaties onmiddellijk op te vangen.

Daarbovenop het feit dat er niet meer mag gesproeid worden, zelfs niet met biologisch afbreekbare producten, is het veel moeilijker geworden wat onderhoud van bermen, openbare plaatsen, kerkpleinen en kerkhoven betreft.  We zitten nu in een overgangsperiode, overschakelen naar meer groen met minder onderhoud vraagt tijd, dus eventjes geduld nog.

Het feit dat onze gemeente extra inzet op ondersteuning van activiteiten allerhande, denken we hierbij maar aan koersen, zomerfeesten, buurtfeesten, enz… vraagt extra handen.  Hiervoor ondersteunen we de vaste bezetting door het inzetten van jobstudenten en vrijwilligers over het ganse jaar.  Aangezien het hier gaat over hoofdzakelijk  zomeractiviteiten, moeten we ook daar rekening mee houden.

Wanneer de oppositie de goede resultaten gebruikt van de jaarrekening om zogezegd met die gelden extra aanwervingen te doen, dan vergeet ze dat binnen de kortste keren het budget structureel uit evenwicht gaat met onvermijdelijke belastingverhogingen tot gevolg.  Dat zal de oppositie worst wezen waarschijnlijk, maar “niet met den dezen”!

Neen, wij doen niet mee aan die steekvlampolitiek. Het bestuur van Erpe-Mere werkt verder op een gestructureerde manier en met een langetermijnvisie. En ja, dat vraagt tijd en vooral gezond verstand.

Op de personeelsdienst  werd al heel wat gerealiseerd de voorbije jaren en staan heel wat zaken klaar voor uitvoering.  Maar ook dat vraagt tijd én overleg met diensten, vakbonden, enz…

Ik ben er rotsvast van overtuigd dat alles in zijn plooi zal vallen en dat al het belastinggeld goed besteed zal zijn.  Als schepen van personeel én financiën is het niet meer dan mijn verdomde plicht die verantwoordelijkheid  ter harte te nemen niet alleen ten opzichte van mezelf maar vooral ten opzichte van elke  Erpe-Merenaar.

William De Windt

Schepen van personeel en financiën