Aantal inbraken neemt af

Op 17 april 2018, over deze onderwerpen: Veiligheid, Verkiezingen 2018

Het aantal woninginbraken, vroeger een ware plaag in Erpe-Mere, evolueert gunstig. Dat blijkt uit de eerste criminaliteitscijfers van 2018.​

Het aantal inbraken in woningen in de politiezone Erpe-Mere-Lede verminderde van 35, in het eerste trimester van vorig jaar, naar 21 dit jaar waarvan 6 pogingen. Een daling van 40 procent, een trend die zich hopelijk verderzet.

De gemeente Erpe-Mere zet in op preventie en sensibilisering. Zo bestaat reeds de gemeentelijke premie voor inbraakpreventie en organiseert de lokale politie regelmatig filterblokkades. Ook het ANPR-cameranetwerk blijkt zijn effect niet te missen (cfr. het oprollen van een internationale inbrekersbende). Ze kunnen niet beletten dat er ingebroken wordt, maar de ANPR-camera's zijn een waardevol instrument in het verder onderzoek na een misdrijf.

N-VA pleit er ook voor om BIN's te promoten en uit te breiden tot het ganse grondgebied, zoals BIN Bamburst voor de deelgemeenten Bambrugge en Burst. Deze buurtinformatienetwerken, een vrijwillige samenwerking tussen burgers, handelaars en de politie dragen bij om de veiligheid te verhogen in uw buurt.

N-VA werkt verder aan een veilige thuis in een welvarend Erpe-Mere voor al zijn inwoners.

(Gedetailleerde jaarcijfers van 2012 tot 2016 - BRON: Het Nieuwsblad dd. 27/06/2017)