'Erpe – Mere financieel kerngezond'

Op 30 september 2015, over deze onderwerpen: Financiën

Bij de voorstelling van de jaarrekening 2014 op de gemeenteraad van 29 september niks dan positief nieuws.

In exploitatie zaten de inkomsten (18.030.361€)  1% hoger en de uitgaven (15.330.889€) 10% lager dan voorzien.

Over de ganse lijn, zowel diensten, personeel als werkingssubsidies (ocmw, politie, brandweer…) gaven we zo’n 10 % minder uit dan voorzien.

Wat de investeringen betreft in 2014 konden verschillende werken niet uitgevoerd worden omwille van uitblijven vergunningen, administratie, enz. Hiervoor maken we een inhaalbeweging in 2015 en verder in 2016.

De uitgaven en de inkomsten zijn duidelijk onder controle. En dat geeft ons de mogelijkheid verstandig verder te investeren in wat moet.  Al onze gebouwen krijgen een serieuze opknapbeurt zoals oud gemeentehuis Erpe, of worden verkocht zoals pastorieën. Er werd zwaar geïnvesteerd in onze technische dienst die nu beschikt over de nodige voertuigen en apparatuur om deskundig het werk aan te pakken. Onze administratie wordt verder vereenvoudigd door meer en meer automatisering in te voeren, dit laat ons toe personeel dat met pensioen gaat niet altijd moet vervangen worden.  Hierdoor besparen we structureel en kunnen weer andere investeringen plaatsvinden.

Het college is volop bezig met de voorbereiding van budget 2016.  Aangezien sommige dossiers een ellenlange administratieve weg moeten afleggen alvorens ze kunnen gerealiseerd worden, moeten we knopen durven doorhakken op de lange termijn. En dan stellen zich volgende vragen:

• Welke investeringen plannen we voor het domein Steenberg zelf?
  • De gemeenteschool van Erondegem vraagt om nieuwbouw want ze is verouderd.
  • Het administratief centrum Steenberg vraagt nieuwe aanpassingen om te voldoen aan de noden van deze tijd. Ook de politie krijgt een nieuw commissariaat.

Genoeg vragen die om antwoorden smeken en die aardig wat geld zullen kosten eens ze omgezet worden in projecten.  Maar zoals eerder gezegd, Erpe-Mere is financieel gezond en klaar voor deze nieuwe uitdagingen.