Gemeente Erpe-Mere pakt het probleem van zwerfvuil aan

Op 12 juni 2019, over deze onderwerpen: Leefmilieu
Zwerfvuil actie

Sinds de start van vorige legislatuur hebben we een gans traject opgezet om het probleem van het zwerfvuil aan te pakken, zegt schepen De Vuyst, bevoegd voor leefmilieu. “Ik stel mij steeds de vraag: wie zijn die mensen die hun afval zomaar op straat gooien? Is het om financiële overwegingen? Doen ze dat ook bij hun thuis? Waarom drinkt een mens bier uit een blik? Dat is toch niet te zuipen.”

We moeten zowel curatief als preventief gaan werken. Ook de pakkans moet vergroten.

Eerst even een aantal cijfers:

Gemeentediensten:

Er is één personeelslid die zich halftijds bezig houdt met het ruimen van zwerfvuil. Het ingezamelde zwerfvuil wordt gevoegd bij het verzameld afval van de openbare vuilnisbakjes en verrekend in de globale factuur van ILVA. Hier hebben we dus geen exacte cijfers over. De schatting is dat zo een 4 ton per jaar wordt ingezameld.

De Loods vzw en de Wase Werkplaats VZW:

Met de gemeente Erpe-Mere zetten we sterk in op sociale tewerkstelling. Dat kan immers een springplank zijn naar een reguliere job.

De ploeg van De Loods komt één dag per week met 5 werknemers en een begeleider. Zij volgen vaste trajecten of worden ingezet volgens noodzaak. Daarom is het een goede waardemeter om aan te tonen dat onze volgehouden inspanningen lonen. Sinds 2016 is de ingezamelde hoeveelheid door De Loods immers gedaald. In 2016 was dat nog 5.580kg. In 2018 was dat 3.690 kg.

We betalen de sociale werkplaats hiervoor jaarlijks 13.000 euro, wat neerkomt op ongeveer 30 cent per ingezamelde kg.

We doen ook beroep op een sociale werkplaats voor het maaien van onze trage wegen. “De uitbouw van een tragewegen-net was één van de prioriteiten toen ik aantrad als schepen” vertelt schepen De Vuyst. We komen van 50km trage wegen die werden onderhouden naar bijna 130km op het einde van de legislatuur. Ook hier wordt het zwerfvuil geruimd. 568 kg in 2017 en 352 kg in 2018. Voor het ruimen en het maaien betaalt de gemeente jaarlijks €140.000. Zwerfvuil dat op onze trage wegen wordt weggegooid, kan immers fataal zijn voor weidedieren.

Verenigingen/burgers

We moeten uiteraard ook werken aan sensibilisering. We hebben er voor gekozen om dit te doen via een participatietraject.

Sinds de start van vorige legislatuur hebben we daarom samen met de milieuraad gewerkt aan een subsidiereglement sluikstorten. Concreet komt het er hier op neer dat je als vereniging of buurtcomité, een traject gaat afleggen om zwerfvuil te ruimen, waarvoor je aanspraak maakt op een subsidie. Die kan oplopen tot €750 per jaar per vereniging. Jaarlijks houden zo’n 10-tal verenigingen een zwerfvuilactie.

Het aantal kilo’s dat hiermee werd ingezameld, wordt tot nog toe evenmin bijgehouden. De schatting is 50 kg per actie of ongeveer een half ton. Alleszins begint het initiatief meer en meer ingeburgerd te geraken. Dat zie je aan het stijgend aantal kilometers die werden afgelegd. Je kan de routes en het subsidiereglement terugvinden op de website van de gemeente. ( https://www.erpe-mere.be/subsidiereglement-zwerfvuilacties-georganiseerd-door-verenigingen )

Sinds 2018 organiseren we in het voorjaar ook een ware Lenteschoonmaakactie met de lokale verenigingen.

In 2018 is er 1.200 kg opgehaald door 17 verenigingen. In 2019 was dat 2228 kg, eveneens door 17 verenigingen. Deze editie was met 450 deelnemers ‘ een succes’.

De subsidiebedragen die door de gemeente werden uitgekeerd zijn ook spectaculair gestegen. Waar in 2016 nog €865,95 werd uitgekeerd was dit in 2018 gestegen tot €6.747,17. In kilometers uitgedrukt werd in 2016 35 kilometer geruimd door verenigingen. In 2018 was dat 270km. Als je rekent dat 1 gemeentearbeider ongeveer 5 km kan ruimen per dag (beide zijden van de straat maakt 10 km), dan zou deze klus meer dan twee maanden in beslag nemen.

De enorme stijging van de uitbetaalde subsidies, toont aan dat ook dit participatietraject als geslaagd kan worden beschouwd.

Daarnaast kan ook de individuele burger op eigen initiatief zwerfvuil ruimen ( plogging). Zij maken gebruik van de ploggingzakken van 10 liter met het logo van de gemeente Erpe-Mere. Je krijgt ook een grijpstok ter beschikking. De zakken mogen worden afgezet aan publieke vuilnisbakken.

Toekomstplannen?

Deze legislatuur gaan we het sluikstorten in kaart brengen. Al het ingezamelde zwerfvuil moet worden gewogen. Meten is weten. De verschillende initiatieven moeten nog beter aansluiten op elkaar.

We gaan ook de pakkans vergroten door GAS-ambtenaren op te leiden die vaststellingen zullen kunnen doen. De politie heeft immers andere prioriteiten – wat begrijpelijk is -, en heeft daarvoor ook te weinig mankracht en middelen.

De gemeente Erpe-Mere heeft recent camera’s aangekocht die eveneens zullen worden ingezet op plaatsen waar in het verleden veel zwerfvuil werd aangetroffen.

Erpe-Mere investeert enorm in de bestrijding van het fenomeen zwerfvuil. Het werkt ook. De sleutel ligt opnieuw bij onze jeugd. Als we hen kunnen motiveren om beter te doen, dan zal er ooit een tijd komen dat sluikstorten slechts een marginaal fenomeen is.