'Het Vlaamse onderwijs behoort tot de wereldtop'

Op 4 mei 2014

Ik geloof in de kracht van de leerkracht om met passie voor de job, kennis en inzicht over te dragen op jonge mensen. We moeten niet experimenteren met ons onderwijs, maar investeren in de mensen, in leerlingen en in leerkrachten, niet in de structuren. Zij schrijven dagelijks op het terrein het concrete verhaal voor morgen, en daarom moeten ze het vertrouwen en de steun krijgen die ze nodig hebben. Ook een goede kennis van het Nederlands is cruciaal voor een succesvolle schoolcarrière. Het respect voor de taal heeft een verstrekkend maatschappelijk belang. De verloedering ervan is een sociaal onrecht voor alle kinderen, van welke afkomst ook. De lat voor talenkennis moet dan ook hoger. Dat biedt meer garanties voor gelijke kansen voor alle sociale lagen van de bevolking. Onderwijs moet de ambitie hebben het maximum uit elke leerling te halen. Dat werkt motiverend voor leerlingen en voor leerkrachten. De overheid moet leerkrachten en scholen in die ambitie steunen.
Jeroen