Jaarrekening 2016: Erpe-Mere sluit 2015 af met 10 mio overschot

Op 21 juni 2016, over deze onderwerpen: Financiën

Erpe-Mere sluit zijn jaarrekening af met zo’n 10 mio euro overschot, heeft GEEN nieuwe leningen aangegaan en heeft zijn uitgaven duidelijk onder controle.

Bij het begin van de legislatuur werden heel wat negatieve voorspellingen gedaan.  Maar deze meerderheid bleef rustig verder werken en slaagde er in jaar na jaar de uitgaven onder controle te houden, de tering naar de nering te zetten  en verstandig te investeren.

Ondanks het feit dat heel wat inkomsten verdwenen uit dividenden en allerlei subsidies van hogerhand, blijven de fiscale inkomsten verder groeien. De aanvullende personenbelasting blijft stijgen dankzij de hoge tewerkstellingsgraad die Erpe-Mere kent.

Tegenover 19.401.525 euro ontvangsten staan 16.731.816 euro uitgaven. In 2015 daalden de werkingskosten met 3 % en bezoldigingen met 5 % tov de totale uitgaven vergeleken met  2013. De toegestane werkingssubsidies daarentegen zijn gestegen met 8%.  Van 3.481.457 naar 5.299.053.  Deze uitgaven zijn voor brandweer, politie en sociaal huis.  Als gemeente heb je daar weinig vat op.  Je moet je bijdrage leveren, hoe moeilijk ook.  Gelukkig hebben we onze personeelsuitgaven en werkingskosten zelf in de hand en kunnen we aan onze verplichtingen voldoen, zonder belastingverhogingen.

De uitgaven worden trimestrieel opgevolgd door de dienst Financiën. Zo stellen we nu vast dat de onderhoudskosten voertuigen enorm stijgen door de hoge kosten aan onze schoolbus. Het verbruik daarentegen is spectaculair gedaald sedert de invoering van het Track en Trace systeem. Deze signalen worden doorgegeven aan het college, dat er op gepaste wijze op reageert.

Natuurlijk kan het nog beter, daarom ook dat er nu een Intern Controle Systeem geïnstalleerd werd om alles nog beter op te volgen en bij te sturen waar het kan.

Ook de investeringen komen stilaan op kruissnelheid, kunstgrasveld wordt aangelegd, de school in Erondegem komt er aan, jeugdlokalen Chiro Aaigem en Scouts Erpe-Mere worden gerealiseerd. De plannen voor een nieuw Cultuurhuis zijn stilaan klaar.

Deze meerderheid werkt, letterlijk en figuurlijk, Erpe-Mere is niet langer de grijze muis onder de gemeenten, integendeel, eerder een voorbeeld van degelijk bestuur. En zo hoort het!

Erpe Mere, 21 juni 2016

William De Windt