Kerkenbeleidsplan goedgekeurd

Op 7 februari 2018, over deze onderwerpen: Cultuur & Sport, Financiën

Erpe-Mere heeft van de hogere overheid en het bisdom Gent groen licht gekregen voor zijn kerkenbeleidsplan. In de eerste plaats blijven de erediensten doorgaan in alle 8 kerken van Erpe-Mere. Verder worden onze kerken ter beschikking gesteld van verenigingen om er vooral culturele activiteiten te organiseren.

Kerstconcert in Mere, Witlofsessies in Erondegem, Kunst in Vlekkem, Concerten in Erpe, Ottergem, Aaigem en Burst. Vergaderingen in Bambrugge.

Tja, er gebeurt al heel wat in onze kerken. Een nieuwe bestemming voor één van de acht kerken is op vandaag nog niet aan de orde. Toekomst en evaluatie zullen uitwijzen hoe het verder moet.

Voor 2018 hebben we 169.870 euro exploitatiekosten voorzien en 135.000 euro voor investeringen. Heel wat geld, maar dit bijzonder patrimonium kan en mag niet verloederen.

Kerk van Erondegem kwam laatst aan de beurt, kreeg nieuwe LED-verlichting en werd volledig herschilderd. Vlekkem kreeg een nieuwe verwarming en nu is Mere aan de beurt. Vlekkem zal ook een schilderbeurt kunnen gebruiken. Gelukkig kunnen we op flink wat subsidies rekenen van hogerhand waardoor het voor onze gemeente haalbaar blijft.

William De Windt

eerste schepen