OCMW is geen immobiliënkantoor

Op 21 augustus 2017, over deze onderwerpen: HAH-blad, Sociale zaken

Dat we enkele noodwoningen nodig hebben is duidelijk, maar ook niet meer dan dat. Wanneer in Erpe-Mere een woning uitbrandt dan moeten we de getroffenen uit de nood kunnen helpen en de mensen tijdelijk onderdak kunnen bieden.

Verder dan dat moet de taak van het OCMW niet gaan. En wat dan met de sociale dienstverlening zult ge zeggen. Sociale woningen voor mensen die het iets moeilijker hebben, is dat de taak van het OCMW? Misschien, of misschien ook niet. De sociale huisvestingsmaatschappijen hebben hier duidelijk een taak te vervullen. OCMW is GEEN Sociale Huisvestingsmaatschappij.

De enkele woningen die we op dit ogenblik aanbieden dienen een minimum aan kwaliteit te bieden. Om een conformiteitsattest te kunnen voorleggen, daar is nog wat werk aan de winkel. Na een grondige screening van alle gebouwen moeten we duidelijke keuzes maken. Houden en opknappen of verkopen. Alleen op die manier kan je je taak naar behoren vervullen.

Wij, OCMW-raadsleden voor N-VA volgen dit dossier op de voet en willen hier duidelijk werk van maken.

Dus neen, geen immobiliënkantoor spelen, maar de weinige woningen die we gebruiken in geval van nood of tijdelijk ter beschikking stellen om sociale redenen, moeten wel voldoen aan de normen van vandaag, niet meer niet minder.

Prosper De Winter, Tom De Windt en Liliane Van Den Eynde, OCMW raadsleden voor N-VA