Opvang vluchtelingen financieel neutraal voor Erpe - Mere

Op 10 februari 2016, over deze onderwerpen: #Helfie, Financiën, Sociale zaken

​Uit onze berekeningen blijkt dat de opvang voor vluchtelingen (27) een financieel neutrale operatie wordt voor Erpe-Mere. De vergoedingen die door Fedasil doorgestort worden, in ruil voor de opvang van vluchtelingen in Erpe-Mere, dekken onze kosten volledig. Het is ook zo dat wij ons beperken tot het aanbieden van de basisbehoeften, 'bed - bad en brood'. Of anders gezegd, zorgen we enkel voor huisvesting en levensonderhoud van de mensen die hier toekomen. Bovendien is de opvang ook vrij beperkt in de tijd. Deze is namelijk voorzien zo lang de procedure van die mensen loopt. We spreken hooguit over een paar maanden. Eens de mensen asiel hebben gekregen moeten ze zelf op zoek naar een woonplaats en werk om zich verder te integreren in onze maatschappij. Krijgen ze geen asiel, wat uiteraard ook mogelijk is, dan worden ze teruggestuurd. En hier houdt het verhaal voor ons op.

De grote vraag die iedereen bezighoudt is natuurlijk: Hoelang houdt de stroom aan van asielzoekers? Dit is een vraag waarop moeilijk een antwoord kan gegeven worden. Eens de winter voorbij dreigen opnieuw meer vluchtelingen de overtocht te wagen. Het wordt dus hoog tijd dat er eindelijk een oplossing komt. Deze moet er voor zorgen dat de toestroom ophoudt, deze mensen niet langer hoeven te vluchten voor oorlog en geweld. Blijkbaar niet zo'n eenvoudige opdracht, als we zien hoe Europa blijft kibbelen.

Ondertussen raken we in Erpe - Mere stilaan aan ons aantal en worden de mensen op een correcte manier verder opgevangen en begeleid. Dankzij de vrijwillige hulp en bijstand van velen kunnen we hun met raad en daad bijstaan. En dat gaat soms over heel eenvoudige dingen, wat meubels, keukenmateriaal, helpen bij het winkelen, enz ... Dankzij de hulp van velen en met de vergoedingen van Fedasil kunnen wij zoals reeds eerder gezegd, ons vluchtelingenbeleid voeren ZONDER dat onze gemeente hierin financieel moet bijpassen.