Sport in Erpe-Mere

Op 27 december 2023, over deze onderwerpen: HAH-blad, Sport
Erpe-Mere United kan gewoon op de site van Steenberg blijven

We zijn als gemeentebestuur al een paar jaar aan het zoeken naar een oplossing voor de vele sportinfrastructuur in Erpe-Mere.

Het wegvallen van twee voetbalclubs en de (gedwongen) verhuis van Erpe-Mere United naar Steenberg heeft dit doorkruist. Reden waarom we een aantal zaken zullen moeten herdenken. Dat is geen schande.

We zullen ons de vraag moeten stellen of de gefusioneerde voetbalploeg Erpe-Mere United niet gewoon op de site van de Steenberg kan blijven. Het lijkt N-VA Erpe-Mere alvast de ideale locatie. De infrastructuur is al aanwezig met een kantine, kleedkamers en één kunstgrasterrein. Er is ruimte om nog één extra kunstgrasterrein aan te leggen. Er werd een dossier opgestart om een tribune te bouwen, teneinde bezoekers uit de wind en regen te zetten.

Dat zou ook de mogelijkheid geven aan SK Aaigem om toe te treden tot het project. Naast haar huidige werking kan zij  bijvoobeeld optreden als een satelliet voor de jeugd. Twee kunstgrasterreinen op Steenberg is immers te weinig om alle voetbalactiviteiten te laten doorgaan. De site op Aaigem lijkt dan een ideale tweede locatie te zijn.

Zoals het ook binnen de beleidsplannen was voorzien, kunnen de terreinen op de Lindekouter in Bambrugge dan worden bestemd voor woningbouw.

Wat dan met de site van Mere? De sporthal die veelvuldig wordt gebruikt door de basketbalsport, is aan vervanging toe. De oude voetbalterreinen lenen zich perfect voor openluchtrecreatie, waarvan bijvoorbeeld ook de omliggende scholen gebruik zouden kunnen maken.

Voor de voetbalsite van Burst hebben we een mooie bestemming gevonden. De scouts van Erpe-Mere werd daar ondergebracht en dat lijkt een voltreffer te zijn. De rest van de site zal verder worden ingegroend en kan deel uit maken van een groene lus rond het centrum van Burst waar eveneens zachte openluchtrecreatie tot de mogelijkheid behoort.

Hetzelfde met de pleinen van Oranje Erpe. Deze site kon worden overgedragen aan een private speler waar nu ondermeer de zeer populaire sport padel wordt aangeboden. Opnieuw een voltreffer.

Maar er blijft nog veel werk op de plank. We gaan het denkproces wel moeten afronden en er zullen beslissingen moeten genomen worden, die bugetair ook haalbaar zijn. Eén ding is zeker…we blijven een sportgemeente.