Wagenpark gemeente Erpe-Mere wordt vernieuwd over periode van 5 jaar.

Op 2 augustus 2014, over deze onderwerpen: Financiën

Het college heeft beslist drie nieuwe wagens aan te schaffen onder de vorm van operationele leasing. Deze vorm van leasen werd zwaar op de korrel genomen door de oppositie tijdens een gemeenteraad in het voorjaar. Door een vergelijking te maken tussen de gewone aankoop van 3 wagens en het operationeel leasen ervan wilde men aantonen dat we meer geld uitgaven dan nodig.

Wanneer je bij deze simplistische voorstelling van de feiten blijft klopt dat natuurlijk. Maar de
intellectuele eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat hier een loopje genomen wordt met de
werkelijkheid. We spreken voor Erpe-Mere over een gans wagenpark met een onderhoudskost van 75.000 euro op jaarbasis op vandaag. Dit bestuderen, doorlichten, evalueren, vraagt iets meer dan de vergelijking maken tussen kopen of operationeel leasen.
Dat hebben we dan ook gedaan, we zijn zeker niet over één nacht ijs gegaan, daarvoor is ons respect voor de burger en de belastingen die hij betaalt iets te groot.

Uit een grondige analyse van de voorbije 5 jaar blijkt dat de onderhoudskosten meer en meer de pan uit swingen. Bovendien slaagde het bestuur er niet meer in de oude (soms tot 15 jaar) voertuigen te vervangen, omwille van budgettaire reden.
Een structurele oplossing diende gezocht te worden. Vele steden, gemeenten en bedrijven werken met operationele leasing voor hun wagenpark. Dus waarom nog het warm water uitvinden…
Uit een analyse op financieel vlak bleek al gauw dat we met hetzelfde budget dat we nu uitgeven aan aankoop, onderhoud, verzekering, taksen, enz…ons wagenpark voor een groot gedeelte kunnen vernieuwen op een looptijd van 5 tot 7 jaar via operationele leasing. En dat zonder onze “autofinancieringsmarge” - lees dit als “vorm van terugbetalingscapaciteit van onze gemeente “-in het gedrang te brengen.
Meteen willen we van de gelegenheid gebruik maken ons wagenpark eens stevig door te lichten.
Hebben we nog zo veel wagens nodig? Kan het met lichtere voertuigen ? Dienen we werkelijk alles nog zelf te doen, en kunnen we niet meer werken uitbesteden ? Kunnen elektrische en
milieuvriendelijke wagens geen soelaas bieden. CNG ( Compressed Natural Gas ) werd ook bekeken, maar hiervoor beschikken we nog niet over tankstations in de onmiddellijke nabijheid. Kan een T&T ( track and trace ) systeem ons helpen efficiënter verplaatsingen uit te voeren. Enz…
Onze conclusie was snel duidelijk. Bovendien kunnen we met het budget dat we momenteel
spenderen aan onze voertuigen overstappen naar een volledig aangepast, volgens de noden van vandaag, uitgerust en efficiënt wagenpark via operationele leasing.
En neen, het kost ons niet meer, want uit ons cijfermateriaal blijkt dat we hiervoor niet meer gaan uitgeven dan op vandaag.
Met deze verandering door te voeren ben ik er zeker van dat we het budget zullen respecteren. En aangezien het mijn taak is er over te waken dat onze uitgaven binnen de perken blijven is het mijn verdomde plicht deze verandering dan ook door te voeren.