Geen wingewest voor bouwpromotoren

Op 27 augustus 2024, over deze onderwerpen: Economie, Gemeentebeleid, HAH-blad, Ruimtelijke ordening, Verkeer
Yves en Ignace

Appartementsgebouwen bewijzen in sommige gevallen hun nut als betaalbare woonst voor jonge gezinnen, alleenstaanden en ouderen. N-VA Erpe-Mere zal echter nooit een bondgenoot zijn van bouwpromotoren die uit winstbejag onze mooie landelijke gemeente bezaaien met appartementsblokken. Nooit!

Binnen de kleine historische dorpskernen is het niet wenselijk om vaak schreeuwerige meergezinswoningen op te trekken. Kleine appartementen met weinig comfort, oefenen bovendien een aantrekkingskracht uit op mensen uit grootsteden en dat brengt uitdagingen mee die we liever op voorhand vermijden.

Onze visie is duidelijk: geen bijkomende appartementsblokken in kleine deelgemeenten zoals Vlekkem, Ottergem, Aaigem en in de mooie dorpskern van Erpe. We kunnen wel nog een uitzondering maken in handelskernen en de stationsbuurt van Burst, maar dan enkel nog in combinatie met een handelsruimte op de gelijkvloerse verdieping of wanneer het bouwproject gekoppeld is aan het behoud van een historisch pand. We laten enkel nog meergezinswoningen toe als Erpe-Mere erbij gebaat is. Onze gemeente is immers geen wingewest voor bouwpromotoren.

De gemeenteraad van juni keurde daarom een beleidsdocument goed. Dat perkt de mogelijke bouw van meergezinswoningen sterk in. Tweewoonsten en het opsplitsen van bestaande woningen in twee woongelegenheden worden nog steeds toegelaten. Op die manier blijft de winst bij de inwoners van Erpe-Mere.

Het gemeentebestuur van Erpe-Mere nam hiermee een gedurfde en duidelijke stap om de ruimtelijke ordening voor de komende generaties te beschermen.